Jop Vissers Vorstenbosch

‘De Enter Sculptuur Movement @Utrecht Janskerkhof

‘De Enter Sculptuur Movement

img_0574

img_0406

img_0423

bestand_000

img_0742

img_0471The subjects I choose demand a specific way of presentation. In my thinking, making a painting and presenting it to the public are inseparable. A painting claims a certain way of viewing it, the medium requires a concentrated, longer, deeper look. This concentration has to be commanded, because our viewing habit has changed due to the current fleeting abundance of images in everyday life. In the excess of visually loud neon advertisements in the streets, for instance a poster draws attention when it’s contrasting its surroundings using a different mode of communication. I catch myself walking around in a museum with an attitude of a bored channel-surfing couch potato, slouched in front of the television. This is why I opt for radical presentations of my work, using the same tricks as the ‘smart’ commercials, to catch and direct the attention of the viewer.

Enter Sculptuur movement is, due to its dynamic nature, able to adapt to different contexts and spaces. This photo was taken when Enter Sculptuur Movement entered Jansdam during Culturele Zondagen in Utrecht. The quick glance of the passersby and people driving their cars connect with a drunk double vision, unable to focus on a crate of beer.

The project started during a period of relocating my studio, when I was too occupied to build exhibitions and noticed that the works leaving the studio are briefly exposed in public. I took the opportunity to put a lightbox piece on the roof of my car and caught many surprised looks and attention. Driving around, I noticed that people have the time to really look at the painting when they are stuck in a traffic jam – is the highway therefore a better context to show a painting?

Nl
Het onderwerp draagt op tot een specifieke manier van presenteren. Schilderen en presenteren zijn in mijn denken niet gescheiden van elkaar. Een schilderij vereist een bepaalde manier van kijken, langer en dieper, Voor het medium is concentratie nodig. Die concentratie moet afgedwongen worden, want de vluchtigheid en alomtegenwoordigheid van beeld heeft ons kijkgedrag veranderd. In een overdaad aan schreeuwerige neonreclame op straat valt een reclameposter op, doordat de poster een andere communicatievorm hanteert die meer tot de verbeelding spreekt. Ik betrap mezelf erop dat ik in een museum rondloop als een verveelde, onderuitgezakte televisiekijker die aan het zappen is van kunstwerk tot kunstwerk. Ik kies daarom voor radicale manieren van presenteren die de aandacht van de kijker opeisen, op de manier van de sprekende reclameposter.

Met de Enter Sculptuur Movement (fig) treed mijn werk toe in de publieke ruimte en is de vluchtigheid van een snelle blik juist de vorm waarin ik mijn werk toon. Ik maakte dit werk op het moment dat ik mijn atelier verhuisde. Tijdens een verhuizing kan je niet exposeren, tegelijkertijd is zo’n verhuizing een openbare vertoning van al je werk wat je atelier moet verlaten. Een open aanhanger vol schilderijen en een lichtbak op het dak van mijn auto onderscheppen veel verbaasde, vluchtige blikken. In de file hebben veel mensen wel de tijd om het werk goed te bekijken. Is de snelweg daarom werkelijk een betere plek voor een schilderij?

img_0549

jop-20jop-10

jop-8

jop-11In zijn beeldende werk is Jop Vissers Vorstenbosch steeds op zoek naar nieuwe presentatiemethodes voor de schilderkunst. Om het conventionele kijkgedrag te doorbreken, presenteert hij zijn schilderijen opdringerig. Eerder door middel van architectonische constructies die het werk omlijsten en de toeschouwer tot een fysieke beweging dwingen, en sinds zijn reis naar de failliet industrie stad Detroit, integreert hij geschilderde voorstellingen van woeste zeetaferelen en mega XL-bierkratten in fel verlichte reclamelichtbakken.

Na bijna zes jaar en meer dan 100 tentoonstellingen en events beëindigt Das Spectrum per september haar activiteiten op de huidige locatie in Overvecht. Het kunstenaarsinitiatief en ateliergebouw in het voormalige pand van uitgeverij Het Spectrum zal plaats moeten maken voor nieuwbouw. Met de beëindiging van Das Spectrum als uitvalsbasis, breekt voor Jop Vissers Vorstenbosch een nomadische periode aan, waarin er niet gewerkt kan worden. Om te voorkomen dat zijn artistieke praktijk stil komt te staan én om aandacht te vragen voor de zoektocht naar een nieuwe werkruimte, verheft Vissers Vorstenbosch zijn verhuizingperiode tot een podium voor de presentatie van zijn beeldende werk. Gemonteerd op een bakfiets of op het dak van zijn busje, zullen zijn schilderkunstige reclamelichtbakken met ‘symbolen voor stedelijke romantiek’ steeds op andere plaatsen in de stad de aandacht op eisen.

‘De Enter Sculptuur Movement’ is een rondreizend tentoonstellingsproject, te zien op wisselende locaties in de openbare ruimte in Utrecht. Met de mentaliteit van een stadspiraat gaat Vissers Vorstenbosch op zoek naar die plekken waar het (kunst)gras het groenst is. Een beweging waarvoor de straat en stad als context dient, de achterban wordt aangesproken en de samenwerking met andere kunstenaars en kunstinitiatieven wordt aangegaan, of door hem wordt opgelegd. In het kader van dit project realiseert Jop Vissers Vorstenbosch een nieuw monumentaal werk dat voor het eerst getoond zal worden tijdens de presentatie van Art Utrecht op het Uitfeest.

Volgende presentatiemomenten zullen in de loop van het project bekend worden gemaakt. Het project kan gevolgd worden via onze Facebookpagina en Instagram van Das spectrum

 

 

img_0446